dr hab. Danuta Wosik-Kawala
Doktor habilitowany nauk społecznych w zakresie pedagogiki.
Główne zainteresowania naukowe:
a. Psychospołeczne uwarunkowania funkcjonowania dzieci i młodzieży ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z ich kompetencjami psychospołecznymi, systemem wartości, a także szeroką problematyką dotyczącą samooceny młodzieży (jej kształtowaniem oraz konsekwencjami niskiej samooceny w postaci anoreksji, bigoreksji itp.).
b. Opieka i wychowanie dzieci osieroconych, opuszczonych i zaniedbanych przez
własnych rodziców;
c. Sylwetka nauczyciela – wychowawcy w kontekście jego pracy
wychowawczej;
Autorka i współautorka książek: Korygowanie samooceny uczniów gimnazjum (2007), Rozwijaniekompetencji emocjonalnych uczniów szkół ponadgimnazjalnych (2013), Podstawy emisji głosu (2015),
Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym (2009), Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Wydanie II uzupełnione i poprawione (2015),
Wychowanie w szkole – wskazówki dla nauczycieli (2010, Wydanie II 2012, Wydanie III2015), Wartość pracy w percepcji młodzieży stojącej u progu kariery zawodowej (2017).
Redagowała i współredagowała naukowo monografie:
Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo – wychowawcze (2011, 2012, 2015), Komunikacja i edukacja – ku synergiczności porozumiewania się (2009, 2011),
Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela (2011,2013),
Internet w psychologii – psychologia w Internecie (2011),
Wychowanie wobec wyzwań współczesności (2011),
Wieloaspektowość komunikacji społecznej w środowisku wielu kultur (2012),
Wychowawcza rola szkoły (2012). Autorka i współautorka ponad 60 artykułów naukowych. Promotor ponad 200 prac licencjackich i magisterskich. Recenzent wydawniczy 8 monografii, recenzent 2 przewodów habilitacyjnych, recenzent wielu artykułów w czasopismach punktowanych.