Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapią zajęciową
Celem studiów licencjackich ,,Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapią zajęciową’’ jest zdobycie właściwego przygotowania teoretycznego i praktycznego z zakresu nauk pedagogicznych, jak i specjalistycznych treści kształcenia służących rozwijaniu praktycznych umiejętności niezbędnych w działaniach opiekuńczo-wychowawczych i terapeutycznych. Student w czasie studiów jest wyposażony w wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne do pracy z dziećmi oraz z młodzieżą.

Informacje formalne
Studia „Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapią zajęciową” to 3-letnie studia licencjackie I-stopnia kończące się uzyskaniem dyplomu oraz tytułu licencjata.
Perspektywy zawodowe
Absolwent specjalności Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapią zajęciową może podjąć pracę:
- W ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych, poradniach na stanowisku nauczyciela-pedagoga.
- W ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych, poradniach na stanowisku nauczyciela-pedagoga.
- W placówkach wsparcia dziennego (świetlice środowiskowe, świetlice socjoterapeutyczne, ogniska wychowawcze, warsztaty terapii zajęciowej).
- W placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
Efekty kształcenia
Po ukończeniu studiów na kierunku PEDAGOGIKA I stopnia absolwent
Wiedza:
- Posiada podstawową wiedzę o dziecku, jako uczestniku działalności wychowawczej i opiekuńczej.
- Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu opiekuńczo- wychowawczego nad dzieckiem osieroconym, celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji opiekuńczo- wychowawczych.
- Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności opiekuńczo- wychowawczej.
- Zna elementarną terminologię używaną w pedagogice opiekuńczej i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych.
- Zna najważniejsze, tradycyjne i współczesne systemy pedagogiczne, rozumie historyczne i kulturowe uwarunkowania.
- Ma podstawową wiedzę o uwarunkowaniach rozwoju dzieci i młodzieży.
- Zna podstawowe założenia instytucjonalnej opieki i wychowania dzieci i młodzieży.
- Wymienia podstawową terminologię z zakresu psychologii rozwojowej.
- Wymienia podstawowe założenia procesów rozwojowych w aspekcie procesów biologicznych, psychologicznych i społecznych.
- Nazywa i opisuje stadia rozwoju w aspekcie socjalizacji jednostki oraz prawidłowych więzi społecznych.
- Opisuje proces komunikowania się w relacjach rówieśniczych i z dorosłymi.
- Wskazuje uwarunkowania procesów opieki i wychowania oraz podmiotów korzystających z tych aspektów działalności pedagogicznej.
- Identyfikuje wpływ różnych środowisk na procesy kształcenia i wychowania.
- Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach i instytucjach społecznych.
- Opisuje struktury społeczne i instytucje pomocowe oraz oświatowe.
- Opisuje środowiska rodziny, szkoły, i innych instytucji opiekuńczo-wychowawczych.
- Wskazuje najistotniejsze nurty pedagogiki opiekuńczej.
- Opisuje system opieki i wychowania oraz edukacji, jego cele, funkcjonowanie, omawia bezpieczeństwo pracy w instytucjach pomocowych;
Umiejętności:
- Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną w zakresie pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań.
- Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów.
- Potrafi analizować i interpretować problemy wychowawcze, opiekuńcze i pomocowe.
- Potrafi dokonywać podstawowych obserwacji i prostych interpretacji zjawisk społecznych zachodzących w grupie.
- Umie w sposób spójny wypowiedzieć się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej.
- Analizuje zachowania i reakcje jednostki na różnych etapach rozwojowych.
- Potrafi wykorzystywać wiedzę pedagogiczno-psychologiczną do interpretowania problemów rozwojowych, oraz diagnozowania i projektowania oddziaływań profilaktycznych, opiekuńczych i terapeutycznych.
- Generuje rozwiązania konkretnych problemów w aspekcie trudności rozwojowych.
- Dostrzega i prawidłowo interpretuje zjawiska społeczne rozmaitej natury w powiązaniu z wybranym obszarem działalności pedagogicznej.
- Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki rodziny do analizowania problemów społecznych, edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w praktyce pedagogicznej.
- Potrafi diagnozować, prognozować oraz projektować działania profilaktyczne, opiekuńcze i terapeutyczne.
- Podejmuje praktyczne działania pedagogiczne w pracy z dziećmi i młodzieżą pochodzącymi z różnych środowisk i z różnego rodzaju niepełnosprawnościami.
- Potrafi łączyć wiedzę teoretyczną z diagnozowaniem, projektowaniem działań opiekuńczych i wychowawczych..
- Potrafi analizować trudne zjawiska i sytuacje w obszarze opieki i wychowania dzieci i młodzieży.
Kompetencje społeczne:
- Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych.
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, jest aktywny podczas zajęć;
- Prezentuje swoje umiejętności dotyczące tworzenia sytuacji zadaniowych i wykonanych prac.
- Deklaruje potrzebę ciągłego dokształcania się i doskonalenia umiejętności.
- Wykazuje zaangażowanie w rozwiązywanie dostrzeganych problemów dziecka i rodziców poprzez wskazanie odpowiednich form pomocy.
- Podejmuje dyskusję na temat działań zespołowych i indywidualnych w zakresie udzielania uczniom specjalistycznej pomocy.
- Jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym.
- Utrzymuje i dąży do rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych.
- Jest świadomy poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
- Potrafi współdziałać w grupie.