Pomoc społeczno-wychowawcza w rodzinie
Celem studiów jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności do pracy z jednostkami, rodzinami i środowiskiem społecznym. Studenci zdobywają wiedzę ogólną, pedagogiczną, psychologiczną, socjologiczną i specjalistyczną w zakresie polityki społecznej, prawa, pracy socjalnej oraz poradnictwa. Mają także możliwość rozwijania kompetencji w zakresie komunikacji interpersonalnej, empatii, asertywności, rozwiązywania problemów społecznych oraz problemów osób, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej.

Informacje formalne
Studia w specjalności ,,Pomoc społeczno-wychowawcza w rodzinie’’ to 3-letnie studia licencjackie I-stopnia kończące się uzyskaniem dyplomu oraz tytułu licencjata, oraz możliwością:
- Podjęcia studiów II go stopnia,
- Podjęcia studiów podyplomowych.
Perspektywy zawodowe
Absolwent specjalności Pomoc społeczno wychowawcza-rodzinie może podjąć pracę:
- W placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu interwencyjnego, placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego, placówkach wielofunkcyjnych, placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego na stanowisku pedagoga, wychowawcy, opiekuna.
- W domach pomocy społecznej, dziennych domach pomocy społecznej, ośrodkach adopcyjnych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, placówkach wychowania pozaszkolnego, bursach, internatach, młodzieżowych domach kultury, zakładach leczniczych, ośrodkach pomocy osobom niepełnosprawnym i przewlekle chorym oraz uzależnionym, instytucjach profilaktyki społecznej.
- W świetlicach i klubach środowiskowych o charakterze opiekuńczo-wychowawczym lub terapeutycznym.
- W innych placówkach oświatowych świadczących opiekę, pomoc i wsparcie jednostkom oraz ich rodzinom.
Efekty kształcenia
Po ukończeniu studiów na kierunku PEDAGOGIKA I stopnia absolwent:
Wiedza:
- Posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu pedagogiki społecznej i pedagogiki szkolnej, zna i rozumie jej podstawowe pojęcia, rozumie jej relacje z innymi subdyscyplinami pedagogicznymi i jej związki z innymi naukami humanistyczno-społecznymi;
- Zna i wykorzystuje terminologię z zakresu animacji społeczno-kulturalnej, pracy socjalnej z dzieckiem i rodziną, pomocy pedagogicznej;
- Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego i kulturalnego oraz rozumie zachodzące między nimi relacje oraz wie, jak je wykorzystać do pomocy i aktywizacji osób i grup;
- Ma rozszerzoną wiedzę o metodach poznawania środowiska i diagnostyki pedagogicznej, w którym pracuje, wykonywania typowych zadań, normach i procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności animacyjnej i wspierającej;
- Potrafi zastosować różne podejścia teoretyczne przy obserwowaniu, analizowaniu i omawianiu sytuacji i zjawisk edukacyjnych i społecznych związanych z kształceniem, wychowaniem i działaniami animacyjnymi;
- Potrafi dokonać diagnozy sytuacji społeczno-wychowawczych i edukacyjnych oraz prawidłowo prognozuje ich dynamikę i skutki zastosowanych rozwiązań społeczno-wychowawczych;
- Potrafi samodzielnie pogłębiać i aktualizować wiedzę, rozwijać kompetencje zawodowe w zakresie pracy animacyjnej i wychowawczej w różnych środowiskach;
- Potrafi samodzielnie i w zespole przygotowywać i wdrażać projekty animacyjne służące ponoszeniu, jakości pracy wychowawczej w rodzinie, instytucjach socjalizacyjnych i lokalnych oraz projekty edukacyjno-wychowawcze dla jednostek i grup w ramach systemu kształcenia;
- Zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych;
- Ma uporządkowaną wiedzę na temat rodziny, ich filozoficznych, teologicznych, historycznych, społeczno-kulturowych, biologicznych, psychologicznych i prawnych podstaw;
- Zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, teologiczne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności na rzecz rodziny;
- Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym, moralnym;
- Ma elementarną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu rodzinnego; celach, podstawach prawnych i administracyjnych w funkcjonowaniu wybranych instytucji związanych ze służbą rodzinie;
- Ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących;
- Rozróżnia strukturę i zakres działania poszczególnych instytucji;
- Społecznych w wymiarze lokalnym;
- Rozróżnia strukturę i zakres działania poszczególnych instytucji;
- Społecznych w wymiarze lokalnym;
- Zna standardy postępowania pracownika socjalnego i umie w sposób praktyczny wykorzystywać zalecenia zawarte w kodeksie etycznym zawodu pracownika socjalnego.
Umiejętności:
- Potrafi analizować, interpretować oraz projektować strategie działań pedagogicznych.
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych oraz analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie.
- Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk pedagogicznych oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań.
- Posiada umiejętności wykorzystania wiedzy wynikającej z diagnozowania procesów i zjawisk społecznych w praktyce pracy socjalnej;
- Potrafi interpretować podstawowe ujęcia teoretyczne dotyczące rodziny i jej funkcjonowania ( prawidłowego i nieprawidłowego) w celu analizowania i projektowania strategii działań profilaktycznych wobec rodziny;
- Potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów dotyczących funkcjonowania rodziny i sporządzić prognozę przebiegu ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki podejmowanych działań;
- Potrafi porównać różne definicje rodziny, porządkować klasyfikacje funkcji i objaśnić je.
- Potrafi łączyć funkcje rodziny z formami pomocy i wsparcia społecznego oraz sferami instytucjonalnymi.
- Umie przygotować program pomocy i wsparcia rodzinie zagrożonej w zależności od rodzaju dysfunkcji i dysfunkcji sprzężonych
- Potrafi interpretować i korzystać z aktów prawnych, ustaw i przepisów wykonawczych.
- Potrafi stworzyć rozwiązania dla lokalnych problemów socjalnych.
- Potrafi stosować i ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami pracy socjalnej, a także adaptować proste metody i technologie oraz proste procedury dla potrzeb działalności zawodowej.
Kompetencje społeczne:
- Rozpoznaje aksjologiczne problemy pracy socjalnej w aspekcie etyki zawodowej i społecznej odpowiedzialności;
- Wykorzystuje zdobytą wiedzę w praktycznym (zawodowym działaniu, jako pracownik socjalny) do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej (w tym ma umiejętność rozwiązywania problemów etycznych).
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, jest otwarty na podjęcie profesjonalnych działań dotyczących rodzin dysfunkcyjnych.
- Jest kreatywny w projektowaniu i wdrażaniu profesjonalnych działań pedagogicznych( profilaktycznych i terapeutycznych) dotyczących różnych przejawów dysfunkcji rodziny.
- Troszczy się o rzetelność wiedzy na temat rodzaju oraz form pomocy i wsparcia rodzinie zagrożonej.
- Poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych.
- Czuje się odpowiedzialny wobec ludzi (rodzin), dla których podejmuje lub planuje wybrane działania wspierające, jest wrażliwy na problemy podopiecznych.
- Postępuje etycznie, zachowuje ostrożność w wyrażaniu swoich opinii.
- Przejawia zaangażowanie w promocję zdrowia publicznego i zainteresowanie problemami polityki społecznej i zdrowotnej.
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, docenia znaczenie wiedzy i zdaje sobie sprawę z konieczności ciągłego dokształcania się i rozwoju osobistego, inspiruje w tym zakresie innych.
- Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych i współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego.
- Jest gotów do samodzielnego podejmowania decyzji, także w trudnych warunkach, krytycznej oceny działań własnych, działań zespołów, którymi kieruje, i organizacji, w których uczestniczy.
- Jest gotów do etycznego działania i przyjmowania odpowiedzialności za skutki własnych działań zawodowych oraz działań podwładnych.
- Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych i współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego.
- Ma świadomość ciągłości zmian otoczenia i pojawiania się nowych problemów.
- Potrafi uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych oraz wskazuje na źródła ich finansowania.
- Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru wyznaczonych mu ról.