fbpx
Profilaktyka społeczna z resocjalizacją
Najważniejszymi celami realizowanymi w ramach poszczególnych modułów kształcenia jest wyposażenie studentów w teoretyczne i metodyczne podstawy przygotowujące do projektowania działalności uodporniającej oraz chroniącej wychowanków przed destrukcyjnymi oraz patologizującymi wpływami środowiska, a także prowadzenia pracy profilaktyczno-resocjalizacyjnej w rodzinie, szkole, placówkach opiekuńczych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych oraz środowisku lokalnym. Studia przygotowują do dokonywania drogą zabiegów resocjalizujących zmian w postawach dzieci, młodzieży i dorosłych, które utrudniają im bezkonfliktowe funkcjonowanie w środowisku społecznym.
Informacje formalne

Studia w specjalności ,,Profilaktyka społeczna i resocjalizacja’’ to 3-letnie studia licencjackie I-stopnia kończące się uzyskaniem dyplomu oraz tytułu licencjata, oraz możliwością:

  • Podjęcia studiów II go stopnia,
  • Podjęcia studiów podyplomowych.
Perspektywy zawodowe

Uzyskując tytuł licencjata pedagogiki w specjalności “Profilaktyka społeczna i resocjalizacja” nabędziesz szeroko zakrojoną wiedzę, która przygotuje Cię do pracy w:

  • W placówkach socjalizacyjnych, resocjalizacyjnych i opiekuńczo-resocjalizacyjnych,
  • W policji, instytucjach powołanych do wykonywania zadań w zakresie resocjalizacji oraz przeciwdziałania patologii społecznej w środowisku otwartym,
  • W organizacjach zajmujących się pomocą osobom pokrzywdzonym w wyniku przestępstwa i byłym skazanym,
  • W stowarzyszeniach oraz organizacjach zajmujących się profilaktyką oraz resocjalizacją dzieci, młodzieży oraz dorosłych,
  • W innych instytucjach rządowych i pozarządowych,
Efekty kształcenia

Po ukończeniu studiów na kierunku PEDAGOGIKA I stopnia absolwent:

Wiedza:
  1. Zna terminologię używaną w pedagogice społecznej, resocjalizacji, polityce społecznej i pracy socjalnej. 
  2. Ma wiedzę o metodyce wykonywania programów profilaktycznych do zastosowania w różnych środowiskach, metodach wychowawczych stosowanych w resocjalizacji.
  3. Rozumie podstawowe terminy, definicje, kwestie związane z istotą, typami oraz mechanizmami rozwoju uzależnień.
  4. Posiada wiedzę na temat znaczenia norm społecznych oraz konieczności ich ochrony dla ograniczenia zjawiska uzależnień.
  5. Dysponuje wiedzą na temat społecznych, moralnych, ekonomicznych i zdrowotnych konsekwencji rozwoju uzależnień.
  6. Charakteryzuje podstawowe założenia legislacyjne i organizacyjne instytucji resocjalizacyjnych.
  7. Identyfikuje instytucje resocjalizacyjne i przyporządkowuje im przedmiot i podmiot ich działalności statutowej.
  8. Rozróżnia specyfikę resocjalizacji osób dorosłych od resocjalizacji nieletnich i argumentuje swoje sądy w tym zakresie.
  9. Posługuje się pojęciami z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej umieszczając je w kontekście praktycznym związanym z tworzeniem programów resocjalizacyjnych;
  10. Zna zasady konstruowania programów resocjalizacyjnych.
  11. Nazywa i definiuje różnorodne instytucje zajmujące się resocjalizacją nieletnich;
  12. Zna sposoby działania i wyjaśnia efekty oddziaływań.
  13. Tłumaczy i charakteryzuje innowacyjne projekty pracy w ośrodkach resocjalizacyjnych na podstawie treści źródłowych i własnych doświadczeń.
Umiejętności:
  1. Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, (patologii społecznej) analizuje ich powiązania z rożnymi obszarami działalności pedagogicznej (profilaktyka).
  2. Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z działalnością na rzecz konstruowania programów profilaktycznych, wprowadzania innowacji pedagogicznych w działalności resocjalizacyjnej.
  3. Potrafi zinterpretować poszczególne typy najczęściej występujących uzależnień.
  4. Potrafi zinterpretować sygnały (fakty) świadczące o występowaniu kluczowych uzależnień oraz rozumie konsekwencje ich rozwoju.
  5. Umie rozpoznać zachowania uzależnieniowe (narkotyki i dopalacze).
  6. Ustala kryteria podjęcia działalności resocjalizacyjnej wobec określonego podmiotu;
  7. Ma umiejętności dostosowywania odpowiednich aktów prawnych i właściwego interpretowania sytuacji społecznej osób zagrożonych patologiami społecznymi planowaniem oraz realizacją procesu resocjalizacyjnego.
  8. Potrafi skonstruować projekt programu resocjalizacji.
  9. Potrafi analizować problemy z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej i projektowania działań praktycznych.
Kompetencje społeczne:
  1. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego rozwoju osobistego.
  2. Posiada kompetencje do podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym (konstruowania programów profilaktycznych, eksperymenty resocjalizacyjne).
  3. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach organizacyjnych i instytucjach realizujących działania pedagogiczne (szkoła, środowisko lokalne, placówki resocjalizacyjne) na rzecz realizacji lokalnych programów profilaktycznych, jak i indywidualnych i grupowych nowatorskich metod.
  4. Ma świadomość nieustannego podnoszenia wiedzy w obszarze patologii społecznych oraz pojawiania się coraz to nowych przejawów zachowań dewiacyjnych (ryzykownych).
  5. Jest świadomy o konieczności zachowania się profesjonalnie i z zachowaniem etyki w obszarze pracy z osobami uzależnionymi.
  6. Zachowuje ostrożność i krytycyzm w wyrażaniu opinii na temat resocjalizacji i jej skuteczności.
  7. Dyskutuje i zachowuje otwartość na społeczne uwarunkowania procesów resocjalizacji.
  8. Jest gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem w aspekcie działań resocjalizacyjnych.
  9. Potrafi kreatywnie uczestniczyć w pracy zespołu odpowiedzialnego za konstruowanie programów resocjalizacji.
  10. Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w pedagogice resocjalizacyjnej.
  11. Posiada zdolność do autonomicznego i odpowiedzialnego kreowania metod pracy w instytucjach resocjalizacyjnych.
  12. Jest zorientowany na osiągnięcie celu w pracy w instytucjach resocjalizacyjnych, jest wrażliwy na obojętność wobec problemów społecznych a w szczególności wobec demoralizacji nieletnich.
Jeżeli zainteresowała Cię nasza oferta, sprawdź szczegóły dotyczące rekrutacji i opłat w zakładce Rekrutacja.

Masz pytania?


Zadzwoń!

+48 (81) 865 43 54 wew. 24