Studia podyplomowe

Lubelska Szkoła Wyższa

Tyflopedagogika

Studia podyplomowe

Tyflopedagogika

Tyflopedagogika

Studia podyplomowe na kierunku "Tyflopedagogika" skierowane są do osób, które chcą poszerzyć swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu tego kierunku. Nasze studia podyplomowe to gwarancja uzyskania najwyższej jakości edukacji, która pozwoli Ci zostać profesjonalnym specjalistą z danego obszaru.

Decydując się na ten kierunek, przygotujesz się do pracy w roli specjalisty, który wspiera rozwój dzieci, młodzieży i dorosłych z uszkodzeniami wzroku. Będziesz miał okazję nauczyć się, jak dostosować proces edukacji do potrzeb i możliwości tych osób, aby mogły one w pełni korzystać z nauki, rozwijać się i w sposób aktywny uczestniczyć w życiu społecznym.

Praca tyflopedagoga ma ogromne znaczenie, gdyż przyczynia się do wzrostu jakości życia osób z niepełnosprawnościami wzrokowymi. Dzięki Twojej wiedzy i zaangażowaniu, osoby z uszkodzeniami wzroku będą mogły odkrywać swoje talenty, zdobywać nowe umiejętności i odnajdywać się w różnorodnych dziedzinach życia.

Zachęcamy Cię do podjęcia studiów podyplomowych na kierunku "Tyflopedagogika", aby zmieniać życie innych ludzi na lepsze i stać się częścią społeczności, która dąży do wyeliminowania barier oraz promuje równość i integrację. To nie tylko krok ku Twojemu rozwojowi zawodowemu, ale także sposób na realizowanie pasji i przekształcanie świata na lepsze miejsce dla wszystkich.

Tyflopedagogika

Tyflopedagogika

Studia podyplomowe na kierunku "Tyflopedagogika" skierowane są do osób, które chcą poszerzyć swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu tego kierunku. Nasze studia podyplomowe to gwarancja uzyskania najwyższej jakości edukacji, która pozwoli Ci zostać profesjonalnym specjalistą z danego obszaru.

Decydując się na ten kierunek, przygotujesz się do pracy w roli specjalisty, który wspiera rozwój dzieci, młodzieży i dorosłych z uszkodzeniami wzroku. Będziesz miał okazję nauczyć się, jak dostosować proces edukacji do potrzeb i możliwości tych osób, aby mogły one w pełni korzystać z nauki, rozwijać się i w sposób aktywny uczestniczyć w życiu społecznym.

Praca tyflopedagoga ma ogromne znaczenie, gdyż przyczynia się do wzrostu jakości życia osób z niepełnosprawnościami wzrokowymi. Dzięki Twojej wiedzy i zaangażowaniu, osoby z uszkodzeniami wzroku będą mogły odkrywać swoje talenty, zdobywać nowe umiejętności i odnajdywać się w różnorodnych dziedzinach życia.

Zachęcamy Cię do podjęcia studiów podyplomowych na kierunku "Tyflopedagogika", aby zmieniać życie innych ludzi na lepsze i stać się częścią społeczności, która dąży do wyeliminowania barier oraz promuje równość i integrację. To nie tylko krok ku Twojemu rozwojowi zawodowemu, ale także sposób na realizowanie pasji i przekształcanie świata na lepsze miejsce dla wszystkich.

Cele studiów

Celem studiów podyplomowych jest:

  1. Umożliwienie słuchaczom zdobycie kwalifikacji niezbędnych do pracy z osobami słabowidzącymi i niewidomymi.
  2. Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie pedagogiki specjalnej – specjalność tyflopedagogika.
  3. Wyposażenie słuchaczy w wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie metod, form kształcenia oraz podstaw rehabilitacji potrzebnych w pracy opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej i terapeutycznej z osobami słabowidzącymi i niewidomymi.
  4. Wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności praktyczne z zakresu prowadzenia zajęć z przedmiotu.
  5. Umożliwienie absolwentom:
    1. Uzyskanie kwalifikacji do nauczania przedmiotu.
    2. Uzyskanie wiedzy i umiejętności, kompetencji społecznych i kwalifikacji potrzebnych do nauczania przedmiotu oraz rozbudzania i rozwijania zainteresowań uczestników procesu dydaktycznego.
  6. Pogłębienie u słuchaczy umiejętności i wiedzy praktycznej z zakresu przedmiotu oraz doskonalenie praktyki z zakresu pedagogiki.
  7. Zapoznanie słuchaczy z nowoczesnymi metodami nauczania i technikami edukacyjnymi umożliwiającym im podjęcie lub udoskonalenie pracy nauczyciela przedmiotu.
  8. Przygotowanie absolwentów do:
    1. Wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie nauczania kolejnego przedmiotu (prowadzenia zajęć).
    2. Organizacji bezpiecznych zajęć i wykorzystania nowoczesnych technologii informatycznych.
  9. Wyposażenie słuchaczy w:
    1. Wiedzę merytoryczną, obejmującą kształcenie w zakresie niezbędnym do realizacji treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie danego przedmiotu (rodzaju zajęć) i etapu edukacyjnego lub etapów edukacyjnych albo w podstawie programowej kształcenia w zawodzie,
    2. Wiedzę dotyczącą przygotowania w zakresie dydaktyki przedmiotu (metodyki nauczania) określonego przedmiotu na danym etapie edukacyjnym,
    3. Wiedzę praktyczną, gromadzoną poprzez realizowane praktyki, której celem jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki (metodyki nauczania) przedmiotu (rodzaju zajęć) z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym.

Informacje formalne

Rodzaj studiów: studia podyplomowe

Nazwa kierunku: Tyflopedagogika

Opłaty

2800,00 zł w jednej racie z góry, lub

1450,00 zł w dwóch ratach, lub

999,00 zł w trzech ratach.

Rekrutacja

Trwa rekrutacja wiosenna na studia podyplomowe na kierunku Tyflopedagogika w Lubelskiej Szkole Wyższej w Rykach.

Zajęcia rozpoczynają się już od lipca 2025 r.

Aby rozpocząć studia podyplomowe na kierunku Tyflopedagogika w LSW, należy przejść elektroniczną procedurę rekrutacyjną. Dowiedz się więcej

W przypadku jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu:

+48 81 473 71 79

[email protected]

Informacje formalne

Rodzaj studiów: studia podyplomowe

Nazwa kierunku: Tyflopedagogika

Opłaty

2800,00 zł w jednej racie z góry, lub

1450,00 zł w dwóch ratach, lub

999,00 zł w trzech ratach.

Rekrutacja

Trwa rekrutacja wiosenna na studia podyplomowe na kierunku Tyflopedagogika w Lubelskiej Szkole Wyższej w Rykach.

Zajęcia rozpoczynają się już od lipca 2025 r.

Aby rozpocząć studia podyplomowe na kierunku Tyflopedagogika w LSW, należy przejść elektroniczną procedurę rekrutacyjną. Dowiedz się więcej

W przypadku jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu:

+48 81 473 71 79

[email protected]

Cele studiów

Celem studiów podyplomowych jest:

  1. Umożliwienie słuchaczom zdobycie kwalifikacji niezbędnych do pracy z osobami słabowidzącymi i niewidomymi.
  2. Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie pedagogiki specjalnej – specjalność tyflopedagogika.
  3. Wyposażenie słuchaczy w wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie metod, form kształcenia oraz podstaw rehabilitacji potrzebnych w pracy opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej i terapeutycznej z osobami słabowidzącymi i niewidomymi.
  4. Wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności praktyczne z zakresu prowadzenia zajęć z przedmiotu.
  5. Umożliwienie absolwentom:
    1. Uzyskanie kwalifikacji do nauczania przedmiotu.
    2. Uzyskanie wiedzy i umiejętności, kompetencji społecznych i kwalifikacji potrzebnych do nauczania przedmiotu oraz rozbudzania i rozwijania zainteresowań uczestników procesu dydaktycznego.
  6. Pogłębienie u słuchaczy umiejętności i wiedzy praktycznej z zakresu przedmiotu oraz doskonalenie praktyki z zakresu pedagogiki.
  7. Zapoznanie słuchaczy z nowoczesnymi metodami nauczania i technikami edukacyjnymi umożliwiającym im podjęcie lub udoskonalenie pracy nauczyciela przedmiotu.
  8. Przygotowanie absolwentów do:
    1. Wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie nauczania kolejnego przedmiotu (prowadzenia zajęć).
    2. Organizacji bezpiecznych zajęć i wykorzystania nowoczesnych technologii informatycznych.
  9. Wyposażenie słuchaczy w:
    1. Wiedzę merytoryczną, obejmującą kształcenie w zakresie niezbędnym do realizacji treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie danego przedmiotu (rodzaju zajęć) i etapu edukacyjnego lub etapów edukacyjnych albo w podstawie programowej kształcenia w zawodzie,
    2. Wiedzę dotyczącą przygotowania w zakresie dydaktyki przedmiotu (metodyki nauczania) określonego przedmiotu na danym etapie edukacyjnym,
    3. Wiedzę praktyczną, gromadzoną poprzez realizowane praktyki, której celem jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki (metodyki nauczania) przedmiotu (rodzaju zajęć) z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym.
Efekty kształcenia

Absolwent po ukończeniu studiów osiąga wymierne efekty kształcenia w trzech obszarach:

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

  1. Medyczne podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową
  2. Miejsce tyflopedagogiki w psychologii klinicznej,
  3. Aktualne problemy i specyfikę rozwoju dzieci, uczniów i osób dorosłych w kontekście potrzeb edukacyjnych,
  4. Procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych,
  5. Metody wspomagania oraz terapii,
  6. Zagadnienia wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania,
  7. Zasady i metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej oraz oczekiwania efektywności proponowanych działań.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

  1. Analizować medyczne podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową,
  2. Określać aktualne problemy tyflopedagogiki,
  3. Analizować procedury badań diagnostycznych,
  4. Stosować metody wspomagania oraz terapii,
  5. Charakteryzować i planować wczesną interwencję i wczesne wspomaganie,
  6. Przeprowadzać diagnozę potrzeb i możliwości komunikacyjnych w zakresie wspomagającej i alternatywnej komunikacji.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent:

  1. Współpracuje z rodziną i środowiskiem lokalnym osoby z wadami wzroku,
  2. Doskonali swój warsztat pracy w zakresie tyflopedagogiki.

Po ukończeniu studiów podyplomowych absolwent uzyskuje kwalifikacje do:

  1. Nauczania przedmiotu we wszystkich typach szkół (podstawowych, liceach, technikach oraz szkołach branżowych).
  2. Pracy w szkolnictwie specjalnym: w przedszkolach, szkołach podstawowych, szkołach ponadpodstawowych, ośrodkach szkolno-wychowawczych dla uczniów słabowidzących i niewidomych; w szkolnictwie integracyjnym, w przedszkolach integracyjnych, przedszkolach z oddziałami integracyjnymi, szkołach integracyjnych, szkołach z oddziałami integracyjnymi; w szkolnictwie ogólnodostępnym (nurt inkluzyjny) oraz w nauczaniu indywidualnym; w poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz poradniach specjalistycznych.
  3. Pracy w zakresie tyflopedagogiki w następujących placówkach:
    1. W resorcie oświaty - przedszkolach, szkołach podstawowych, w tym w specjalnych, w innych formach wychowania przedszkolnego, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz w publicznych i niepublicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych na podstawie przepisów Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. W sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575), Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. W sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. Z 2019 r., poz. 1450) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. W sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. 2017, poz. 1635);
    2. W resorcie zdrowia - w ośrodkach wczesnej interwencji, niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej realizujących kontrakty z NFZ w ramach rehabilitacji leczniczej dzieci w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. O świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Z 2018 r., poz. 1510 ze zm.);
    3. W resorcie pomocy społecznej - w placówkach realizujących specjalistyczne usługi opiekuńcze, na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 r. W sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych (Dz. U. Z 2005 r. Nr 89, poz. 1598 oraz Dz. U. Z 2006 r. Nr 134, poz. 943).
    4. W placówkach pieczy zastępczej - na podstawie Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. O wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Z 2016 r. Poz. 575, ze zm.).

Studia adresowane są do osób:

  1. Które pragną zdobyć wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie tyflopedagogiki.
  2. Które chcą w pełni wykorzystać doświadczenie i potencjał kompetencyjny oraz wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy wobec zmian zachodzących w edukacji i kształceniu nauczycieli.

Nazwa zawodu:

Nauczyciel niewidomych i słabowidzących (tyflopedagog).

Kod zawodu:

235203 według klasyfikacji zawodów i specjalności opracowanej przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Najważniejsze atuty
Poniższy opis dotyczy najważniejszych atutów studiów "Surdopedagogika i tyflopedagogika", zmodyfikuj go tak, aby dotyczył "Surdopedagogika", zmodyfikuj treść
  1. Elastyczne formy nauczania: studia podyplomowe na kierunku "Przedsiębiorczość" oferują różnorodne formy nauczania, które umożliwiają łączenie nauki z życiem prywatnym i zawodowym.
  2. Wzrost kompetencji: studia podyplomowe w surdopedagogice i tyflopedagogice przyczyniają się do zdobywania kompetencji zawodowych, takich jak umiejętność pracy z różnymi technologiami wspomagającymi, stosowanie specjalistycznych metod nauczania czy komunikacji alternatywnej.
  3. Rozwój osobisty: studia podyplomowe na kierunku "Surdopedagogika i tyflopedagogika" umożliwiają zdobywanie nowych umiejętności, poszerzanie wiedzy i rozwijanie empatii, co przyczynia się do osobistego wzrostu i rozwoju.
  4. Poprawa jakości życia: studia podyplomowe z surdopedagogiki i tyflopedagogiki mogą przyczynić się do większego poczucia spełnienia zawodowego i osobistego, wpływając na poprawę jakości życia.
  5. Satysfakcja z pomagania innym osobom:: jako specjalista w surdopedagogice i tyflopedagogice, można czerpać satysfakcję z udzielania wsparcia i pomocy osobom niesłyszącym, niewidomym oraz słabowidzącym, co ma ogromne znaczenie dla ich życia.
  6. Stabilność zatrudnienia: specjalizacja w surdopedagogice i tyflopedagogice może zwiększyć szanse na zatrudnienie w ośrodkach i szkołach dla osób z niepełnosprawnościami słuchu i wzroku, co przekłada się na stabilność zawodową.
  7. Poprawa warunków finansowych: absolwenci studiów podyplomowych na kierunku "Surdopedagogika i tyflopedagogika" mogą być bardziej cenieni przez pracodawców, co może przełożyć się na wyższe zarobki i lepsze warunki zatrudnienia.
  8. Kreowanie pozytywnego środowiska edukacyjnego: studia podyplomowe na kierunku "Surdopedagogika i tyflopedagogika" uczą, jak tworzyć przyjazne i dostosowane do potrzeb środowisko edukacyjne dla uczniów z niepełnosprawnościami słuchu i wzroku.
  9. Wzrost autorytetu w dziedzinie: ukończenie studiów podyplomowych na tym kierunku pozwoli Ci wyróżnić się wśród konkurencji, stając się cenionym specjalistą z unikalnymi umiejętnościami i wiedzą.
Najważniejsze atuty
Poniższy opis dotyczy najważniejszych atutów studiów "Surdopedagogika i tyflopedagogika", zmodyfikuj go tak, aby dotyczył "Surdopedagogika", zmodyfikuj treść
  1. Elastyczne formy nauczania: studia podyplomowe na kierunku "Przedsiębiorczość" oferują różnorodne formy nauczania, które umożliwiają łączenie nauki z życiem prywatnym i zawodowym.
  2. Wzrost kompetencji: studia podyplomowe w surdopedagogice i tyflopedagogice przyczyniają się do zdobywania kompetencji zawodowych, takich jak umiejętność pracy z różnymi technologiami wspomagającymi, stosowanie specjalistycznych metod nauczania czy komunikacji alternatywnej.
  3. Rozwój osobisty: studia podyplomowe na kierunku "Surdopedagogika i tyflopedagogika" umożliwiają zdobywanie nowych umiejętności, poszerzanie wiedzy i rozwijanie empatii, co przyczynia się do osobistego wzrostu i rozwoju.
  4. Poprawa jakości życia: studia podyplomowe z surdopedagogiki i tyflopedagogiki mogą przyczynić się do większego poczucia spełnienia zawodowego i osobistego, wpływając na poprawę jakości życia.
  5. Satysfakcja z pomagania innym osobom:: jako specjalista w surdopedagogice i tyflopedagogice, można czerpać satysfakcję z udzielania wsparcia i pomocy osobom niesłyszącym, niewidomym oraz słabowidzącym, co ma ogromne znaczenie dla ich życia.
  6. Stabilność zatrudnienia: specjalizacja w surdopedagogice i tyflopedagogice może zwiększyć szanse na zatrudnienie w ośrodkach i szkołach dla osób z niepełnosprawnościami słuchu i wzroku, co przekłada się na stabilność zawodową.
  7. Poprawa warunków finansowych: absolwenci studiów podyplomowych na kierunku "Surdopedagogika i tyflopedagogika" mogą być bardziej cenieni przez pracodawców, co może przełożyć się na wyższe zarobki i lepsze warunki zatrudnienia.
  8. Kreowanie pozytywnego środowiska edukacyjnego: studia podyplomowe na kierunku "Surdopedagogika i tyflopedagogika" uczą, jak tworzyć przyjazne i dostosowane do potrzeb środowisko edukacyjne dla uczniów z niepełnosprawnościami słuchu i wzroku.
  9. Wzrost autorytetu w dziedzinie: ukończenie studiów podyplomowych na tym kierunku pozwoli Ci wyróżnić się wśród konkurencji, stając się cenionym specjalistą z unikalnymi umiejętnościami i wiedzą.
Efekty kształcenia

Absolwent po ukończeniu studiów osiąga wymierne efekty kształcenia w trzech obszarach:

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

  1. Medyczne podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową
  2. Miejsce tyflopedagogiki w psychologii klinicznej,
  3. Aktualne problemy i specyfikę rozwoju dzieci, uczniów i osób dorosłych w kontekście potrzeb edukacyjnych,
  4. Procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych,
  5. Metody wspomagania oraz terapii,
  6. Zagadnienia wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania,
  7. Zasady i metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej oraz oczekiwania efektywności proponowanych działań.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

  1. Analizować medyczne podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową,
  2. Określać aktualne problemy tyflopedagogiki,
  3. Analizować procedury badań diagnostycznych,
  4. Stosować metody wspomagania oraz terapii,
  5. Charakteryzować i planować wczesną interwencję i wczesne wspomaganie,
  6. Przeprowadzać diagnozę potrzeb i możliwości komunikacyjnych w zakresie wspomagającej i alternatywnej komunikacji.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent:

  1. Współpracuje z rodziną i środowiskiem lokalnym osoby z wadami wzroku,
  2. Doskonali swój warsztat pracy w zakresie tyflopedagogiki.

Po ukończeniu studiów podyplomowych absolwent uzyskuje kwalifikacje do:

  1. Nauczania przedmiotu we wszystkich typach szkół (podstawowych, liceach, technikach oraz szkołach branżowych).
  2. Pracy w szkolnictwie specjalnym: w przedszkolach, szkołach podstawowych, szkołach ponadpodstawowych, ośrodkach szkolno-wychowawczych dla uczniów słabowidzących i niewidomych; w szkolnictwie integracyjnym, w przedszkolach integracyjnych, przedszkolach z oddziałami integracyjnymi, szkołach integracyjnych, szkołach z oddziałami integracyjnymi; w szkolnictwie ogólnodostępnym (nurt inkluzyjny) oraz w nauczaniu indywidualnym; w poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz poradniach specjalistycznych.
  3. Pracy w zakresie tyflopedagogiki w następujących placówkach:
    1. W resorcie oświaty - przedszkolach, szkołach podstawowych, w tym w specjalnych, w innych formach wychowania przedszkolnego, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz w publicznych i niepublicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych na podstawie przepisów Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. W sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575), Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. W sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. Z 2019 r., poz. 1450) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. W sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. 2017, poz. 1635);
    2. W resorcie zdrowia - w ośrodkach wczesnej interwencji, niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej realizujących kontrakty z NFZ w ramach rehabilitacji leczniczej dzieci w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. O świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Z 2018 r., poz. 1510 ze zm.);
    3. W resorcie pomocy społecznej - w placówkach realizujących specjalistyczne usługi opiekuńcze, na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 r. W sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych (Dz. U. Z 2005 r. Nr 89, poz. 1598 oraz Dz. U. Z 2006 r. Nr 134, poz. 943).
    4. W placówkach pieczy zastępczej - na podstawie Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. O wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Z 2016 r. Poz. 575, ze zm.).

Studia adresowane są do osób:

  1. Które pragną zdobyć wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie tyflopedagogiki.
  2. Które chcą w pełni wykorzystać doświadczenie i potencjał kompetencyjny oraz wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy wobec zmian zachodzących w edukacji i kształceniu nauczycieli.

Nazwa zawodu:

Nauczyciel niewidomych i słabowidzących (tyflopedagog).

Kod zawodu:

235203 według klasyfikacji zawodów i specjalności opracowanej przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Tyflopedagogika

Studia podyplomowe na kierunku "Tyflopedagogika" skierowane są do osób, które chcą poszerzyć swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu tego kierunku. Nasze studia podyplomowe to gwarancja uzyskania najwyższej jakości edukacji, która pozwoli Ci zostać profesjonalnym specjalistą z danego obszaru.

Decydując się na ten kierunek, przygotujesz się do pracy w roli specjalisty, który wspiera rozwój dzieci, młodzieży i dorosłych z uszkodzeniami wzroku. Będziesz miał okazję nauczyć się, jak dostosować proces edukacji do potrzeb i możliwości tych osób, aby mogły one w pełni korzystać z nauki, rozwijać się i w sposób aktywny uczestniczyć w życiu społecznym.

Praca tyflopedagoga ma ogromne znaczenie, gdyż przyczynia się do wzrostu jakości życia osób z niepełnosprawnościami wzrokowymi. Dzięki Twojej wiedzy i zaangażowaniu, osoby z uszkodzeniami wzroku będą mogły odkrywać swoje talenty, zdobywać nowe umiejętności i odnajdywać się w różnorodnych dziedzinach życia.

Zachęcamy Cię do podjęcia studiów podyplomowych na kierunku "Tyflopedagogika", aby zmieniać życie innych ludzi na lepsze i stać się częścią społeczności, która dąży do wyeliminowania barier oraz promuje równość i integrację. To nie tylko krok ku Twojemu rozwojowi zawodowemu, ale także sposób na realizowanie pasji i przekształcanie świata na lepsze miejsce dla wszystkich.

Informacje formalne

Rodzaj studiów: studia podyplomowe

Nazwa kierunku: Tyflopedagogika

Opłaty

2800,00 zł w jednej racie z góry, lub

1450,00 zł w dwóch ratach, lub

999,00 zł w trzech ratach.

Rekrutacja

Trwa rekrutacja wiosenna na studia podyplomowe na kierunku Tyflopedagogika w Lubelskiej Szkole Wyższej w Rykach.

Zajęcia rozpoczynają się już od lipca 2025 r.

Aby rozpocząć studia podyplomowe na kierunku Tyflopedagogika w LSW, należy przejść elektroniczną procedurę rekrutacyjną. Dowiedz się więcej

W przypadku jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu:

+48 81 473 71 79

[email protected]

Najważniejsze atuty
Poniższy opis dotyczy najważniejszych atutów studiów "Surdopedagogika i tyflopedagogika", zmodyfikuj go tak, aby dotyczył "Surdopedagogika", zmodyfikuj treść
  1. Elastyczne formy nauczania: studia podyplomowe na kierunku "Przedsiębiorczość" oferują różnorodne formy nauczania, które umożliwiają łączenie nauki z życiem prywatnym i zawodowym.
  2. Wzrost kompetencji: studia podyplomowe w surdopedagogice i tyflopedagogice przyczyniają się do zdobywania kompetencji zawodowych, takich jak umiejętność pracy z różnymi technologiami wspomagającymi, stosowanie specjalistycznych metod nauczania czy komunikacji alternatywnej.
  3. Rozwój osobisty: studia podyplomowe na kierunku "Surdopedagogika i tyflopedagogika" umożliwiają zdobywanie nowych umiejętności, poszerzanie wiedzy i rozwijanie empatii, co przyczynia się do osobistego wzrostu i rozwoju.
  4. Poprawa jakości życia: studia podyplomowe z surdopedagogiki i tyflopedagogiki mogą przyczynić się do większego poczucia spełnienia zawodowego i osobistego, wpływając na poprawę jakości życia.
  5. Satysfakcja z pomagania innym osobom:: jako specjalista w surdopedagogice i tyflopedagogice, można czerpać satysfakcję z udzielania wsparcia i pomocy osobom niesłyszącym, niewidomym oraz słabowidzącym, co ma ogromne znaczenie dla ich życia.
  6. Stabilność zatrudnienia: specjalizacja w surdopedagogice i tyflopedagogice może zwiększyć szanse na zatrudnienie w ośrodkach i szkołach dla osób z niepełnosprawnościami słuchu i wzroku, co przekłada się na stabilność zawodową.
  7. Poprawa warunków finansowych: absolwenci studiów podyplomowych na kierunku "Surdopedagogika i tyflopedagogika" mogą być bardziej cenieni przez pracodawców, co może przełożyć się na wyższe zarobki i lepsze warunki zatrudnienia.
  8. Kreowanie pozytywnego środowiska edukacyjnego: studia podyplomowe na kierunku "Surdopedagogika i tyflopedagogika" uczą, jak tworzyć przyjazne i dostosowane do potrzeb środowisko edukacyjne dla uczniów z niepełnosprawnościami słuchu i wzroku.
  9. Wzrost autorytetu w dziedzinie: ukończenie studiów podyplomowych na tym kierunku pozwoli Ci wyróżnić się wśród konkurencji, stając się cenionym specjalistą z unikalnymi umiejętnościami i wiedzą.

Efekty kształcenia

Absolwent po ukończeniu studiów osiąga wymierne efekty kształcenia w trzech obszarach:

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

  1. Medyczne podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową
  2. Miejsce tyflopedagogiki w psychologii klinicznej,
  3. Aktualne problemy i specyfikę rozwoju dzieci, uczniów i osób dorosłych w kontekście potrzeb edukacyjnych,
  4. Procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych,
  5. Metody wspomagania oraz terapii,
  6. Zagadnienia wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania,
  7. Zasady i metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej oraz oczekiwania efektywności proponowanych działań.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

  1. Analizować medyczne podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową,
  2. Określać aktualne problemy tyflopedagogiki,
  3. Analizować procedury badań diagnostycznych,
  4. Stosować metody wspomagania oraz terapii,
  5. Charakteryzować i planować wczesną interwencję i wczesne wspomaganie,
  6. Przeprowadzać diagnozę potrzeb i możliwości komunikacyjnych w zakresie wspomagającej i alternatywnej komunikacji.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent:

  1. Współpracuje z rodziną i środowiskiem lokalnym osoby z wadami wzroku,
  2. Doskonali swój warsztat pracy w zakresie tyflopedagogiki.

Po ukończeniu studiów podyplomowych absolwent uzyskuje kwalifikacje do:

  1. Nauczania przedmiotu we wszystkich typach szkół (podstawowych, liceach, technikach oraz szkołach branżowych).
  2. Pracy w szkolnictwie specjalnym: w przedszkolach, szkołach podstawowych, szkołach ponadpodstawowych, ośrodkach szkolno-wychowawczych dla uczniów słabowidzących i niewidomych; w szkolnictwie integracyjnym, w przedszkolach integracyjnych, przedszkolach z oddziałami integracyjnymi, szkołach integracyjnych, szkołach z oddziałami integracyjnymi; w szkolnictwie ogólnodostępnym (nurt inkluzyjny) oraz w nauczaniu indywidualnym; w poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz poradniach specjalistycznych.
  3. Pracy w zakresie tyflopedagogiki w następujących placówkach:
    1. W resorcie oświaty - przedszkolach, szkołach podstawowych, w tym w specjalnych, w innych formach wychowania przedszkolnego, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz w publicznych i niepublicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych na podstawie przepisów Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. W sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575), Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. W sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. Z 2019 r., poz. 1450) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. W sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. 2017, poz. 1635);
    2. W resorcie zdrowia - w ośrodkach wczesnej interwencji, niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej realizujących kontrakty z NFZ w ramach rehabilitacji leczniczej dzieci w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. O świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Z 2018 r., poz. 1510 ze zm.);
    3. W resorcie pomocy społecznej - w placówkach realizujących specjalistyczne usługi opiekuńcze, na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 r. W sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych (Dz. U. Z 2005 r. Nr 89, poz. 1598 oraz Dz. U. Z 2006 r. Nr 134, poz. 943).
    4. W placówkach pieczy zastępczej - na podstawie Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. O wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Z 2016 r. Poz. 575, ze zm.).

Studia adresowane są do osób:

  1. Które pragną zdobyć wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie tyflopedagogiki.
  2. Które chcą w pełni wykorzystać doświadczenie i potencjał kompetencyjny oraz wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy wobec zmian zachodzących w edukacji i kształceniu nauczycieli.

Nazwa zawodu:

Nauczyciel niewidomych i słabowidzących (tyflopedagog).

Kod zawodu:

235203 według klasyfikacji zawodów i specjalności opracowanej przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Cele studiów

Celem studiów podyplomowych jest:

  1. Umożliwienie słuchaczom zdobycie kwalifikacji niezbędnych do pracy z osobami słabowidzącymi i niewidomymi.
  2. Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie pedagogiki specjalnej – specjalność tyflopedagogika.
  3. Wyposażenie słuchaczy w wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie metod, form kształcenia oraz podstaw rehabilitacji potrzebnych w pracy opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej i terapeutycznej z osobami słabowidzącymi i niewidomymi.
  4. Wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności praktyczne z zakresu prowadzenia zajęć z przedmiotu.
  5. Umożliwienie absolwentom:
    1. Uzyskanie kwalifikacji do nauczania przedmiotu.
    2. Uzyskanie wiedzy i umiejętności, kompetencji społecznych i kwalifikacji potrzebnych do nauczania przedmiotu oraz rozbudzania i rozwijania zainteresowań uczestników procesu dydaktycznego.
  6. Pogłębienie u słuchaczy umiejętności i wiedzy praktycznej z zakresu przedmiotu oraz doskonalenie praktyki z zakresu pedagogiki.
  7. Zapoznanie słuchaczy z nowoczesnymi metodami nauczania i technikami edukacyjnymi umożliwiającym im podjęcie lub udoskonalenie pracy nauczyciela przedmiotu.
  8. Przygotowanie absolwentów do:
    1. Wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie nauczania kolejnego przedmiotu (prowadzenia zajęć).
    2. Organizacji bezpiecznych zajęć i wykorzystania nowoczesnych technologii informatycznych.
  9. Wyposażenie słuchaczy w:
    1. Wiedzę merytoryczną, obejmującą kształcenie w zakresie niezbędnym do realizacji treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie danego przedmiotu (rodzaju zajęć) i etapu edukacyjnego lub etapów edukacyjnych albo w podstawie programowej kształcenia w zawodzie,
    2. Wiedzę dotyczącą przygotowania w zakresie dydaktyki przedmiotu (metodyki nauczania) określonego przedmiotu na danym etapie edukacyjnym,
    3. Wiedzę praktyczną, gromadzoną poprzez realizowane praktyki, której celem jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki (metodyki nauczania) przedmiotu (rodzaju zajęć) z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym.